Українською  English Головна сторінкаГоловна сторінка    Мапа сайтуМапа сайту    КонтактиКонтакти
Про проект
Новини та події
Напрацювання Проекту ЄС "Сприяння реформі вторинної медичної допомоги в Україні"
Пілотні регіони
Огляди
Законодавство
Твінінг та партнерство лікарень
Словник
Фотогалерея
Відеогалерея
Посилання
Контакти
Створення та реєстрація комунальних некомерційних медичних підприємств: зразки документів
Глосарій термінів з якості та стандартизації медичної допомоги
Головна    Новини та події    Зміни у регулюванні грального бізнесу та легалізація букмекерських контор в Україні

Зміни у регулюванні грального бізнесу та легалізація букмекерських контор в Україні

11.06.2021

Останні декілька років в Україні регулярно йдуть розмови про легалізацію ігорного бізнесу, зокрема букмекерських контор, а після заборони грального бізнесу в 2009-му до Верховної Ради були подані десятки законопроектів щодо відміни цієї заборони. Врешті решт за останній рік був ухвалений ряд рішень з регулювання азартних ігор на території країни, який врешті решт призвів до їх легалізації.

Як було раніше

У 2009 році був прийнятий закон «Про заборону грального бізнесу в Україні». Він заборонив організацію азартних ігор та участь в них, проте не заборонив лотереї.

Недопрацьованість закону навіть після декількох змін дозволила лотереям легально працювати у країні. Більш того, з 2014 року вони працювали за простроченою ліцензію, але їм дозволили продовжити діяльність, поки не розроблять профільний закон.

Статусом лотерей скористалися букмекерські контори. Національні лотереї, здебільшого «Українська національна лотерея» (УНЛ), продавали франшизи на лотереї-тото беттінг-компаніям. В таких лотереях гравці можуть ставити на спорт, тож букмекерські контори маскували свою діяльність під лотереї-тото.

Крім того, букмекери користувалися світовою практикою та приймали парі з-за кордону, маючи реєстрацію та ліцензію з офшорів на кшталт Гібралтару, Кюрасао, Кіпру чи Мальти. Формально гравці ставили гроші в іноземних компаніях, тож така діяльність також була законною.

Що відбувається зараз

Легалізація ігорного бізнесу в Україні почалася літом 2020 року:

  1. У серпні набрав чинності закон «Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор». Він дозволив у країні азартні ігри, в тому числі діяльність букмекерських контор.
  2. У жовтні була створена Комісія з регулювання азартних ігор та лотерей (КРАІЛ) — так в Україні з’явився регулятор грального бізнесу.
  3. У грудні набрала чинності постанова «Про затвердження ліцензійних умов у сфері організації та проведення азартних ігор» — ігорні компанії отримали можливість подавати заяви на отримання ліцензії.

Щоб отримати ліцензію, з-поміж інших вимог, букмекерська контора:

  • повинна бути резидентом України;
  • має мати не менше 30 млн грн статутного капіталу грошовими коштами без використання бюджетних грошей;
  • має оформити банківський депозит або гарантію розміром 7 200 мінімальних місячних заробітних плат станом на 1 січня поточного року;
  • має сплатити 30 000 мінімальних місячних зарплат поділених на рівні частини кожного року, за ліцензію, що видається на п’ять років.

З 1 січня 2021 року мінімальна заробітна плата в Україні становить 6 000 грн, тож кожний букмекер повинен сплатити 180 млн грн за ліцензію на п’ять років, або 36 млн грн за кожний рік, та виділити 43,2 млн грн у якості гарантії.

Цифри можна порівняти з ігорним законодавством Іспанії, прийнятим 2011 року. Для отримання ліцензії на десять років букмекер має сплатили якнайменше 50 500 євро готівкою, що складає трохи більше 1,6 млн грн за поточним курсом НБУ, та мати 2 млн євро гарантій, або 66 млн грн.

Згідно з інформацією УНІАН, ліцензія на букмекерську діяльність в Україні «безпрецедентно є найдорожчою в Європі».

Незважаючи на високу вартість, перша ліцензія була видана вже 8 лютого 2021 року — її отримала компанія «Спейсикс» з інтернет-казино «Космолот». А через місяць, 9 березня, першу букмекерську ліцензію отримала компанія «Паріматч».

На сьогодні всі ліцензовані ігорні компанії є податковими агентами та сплачують податки за клієнтів, що отримують виграші. Якщо гравці отримують прибуток з нелегальних у країні контор, за законом вони повинні сплачувати ПДФО 18 % та військовий збір 1,5 %, але насправді мало хто це робить.

Зараз допрацьовується проект змін податкового кодексу, очікується створення державної системи онлайн-моніторингу.

До чого це може призвести

Легалізація грального бізнесу призводить до приблизно однакових змін у будь-якій країні світу, в тому числі в Україні:

  • поповнюється бюджет за рахунок видачі ліцензій та оподаткування;
  • з'являються нові робочі місця в компаніях, які тепер можуть легально працювати на території країни;
  • залучаються інвестиції від іноземних компаній;
  • зменшується рівень організованої злочинності та корупції;
  • зростає доступність і надійність азартних ігор для жителів країни;
  • зростає якість послуг, бо виростає конкуренція на легальному ринку через його більшу доступність людям;
  • зростає підтримка спорту, бо ігорним компаніям потрібна реклама, яка перш за все націлена на любителів спорту.

Навіть на поточній стадії реалізації легалізація грального бізнесу в Україні виглядає якісною зміною, яка, якщо брати до уваги досвід інших держав, допоможе розвитку країни. Проте вона тільки почалася і потребує часу.

повернутися
  EposEcorysNI-CO
Проект фінансується Європейським Союзом Проект виконується консорціумом EPOS спільно з ECORYS та NI-CO
     

Погляди, відображені у цій публікації, не обов'язково збігаються з поглядами Європейської Комісії